Klachtenreglement
Hieronder vindt u informatie die door Scag zélf is opgesteld.
U heeft een klacht. Wat nu?
Het is belangrijk om uw onvrede of klacht eerst met uw therapeut te bespreken. Misschien is er sprake van een misverstand en komt u er samen uit als u kenbaar maakt waarover u ontevreden bent of wat u anders wilt. Is het moeilijk uw onvrede onder woorden te brengen? Probeer het dan op te schrijven en leg deze notitie dan voor aan uw therapeut. Mogelijk ontstaat er op deze manier een opening om met elkaar te praten en het probleem de wereld uit te helpen.
Meestal lost een goed gesprek met uw therapeut uw onvrede of klacht op.
Als u er samen niet uitkomt - De inzet van een klachtenfunctionaris
Voelt u zich niet in staat uw onvrede of klacht te bespreken met uw therapeut, laat de situatie dit niet toe of komt u er samen niet uit? Neem dan contact op met de beroepsvereniging waarbij uw therapeut is aangesloten. Dan kunt u gebruikmaken van een gratis klachtenfunctionaris. Zij laten de klachtenfunctionaris vervolgens contact met u opnemen. Deze ondersteunt u bij het formuleren van uw klacht of onvrede en bij het onderzoeken van oplossingen. Samen met u wordt gekeken naar de mogelijkheden om gehoor te vinden voor uw klacht. Uw klacht wordt binnen 6 weken afgehandeld.
Heeft u onvrede of een klacht? Een therapeut die geregistreerd is bij de SCAG, is altijd lid van een beroepsvereniging.
De klachtenfunctionaris is gratis en onafhankelijk.
Geschillencommissie: bindende uitspraak
Als de inzet van de klachtenfunctionaris of de wijze waarop uw onvrede of klacht is afgehandeld voor u onbevredigend is, dan kunt u zich wenden tot de Geschillencommissie Complementaire en Alternatieve Geneeswijzen. Deze geschillencommissie is onafhankelijk van alle partijen en gespecialiseerd in de complementaire zorg. Een uitspraak van de geschillencommissie over uw klacht (geschil) is bindend, zowel voor u als de therapeut. Soms kan de commissie besluiten een schadevergoeding toekennen.
Een geschil indienen bij geschillencommissie kost € 52,50. Dit bedrag krijgt u terug als u in het gelijk wordt stelt. De geschillencommissie doet binnen 6 maanden uitspraak over uw klacht. Op de site van SCAG vindt u meer informatie over hoe u een geschil kunt indienen. De klachtenfunctionaris kan u hierbij helpen.
Waarover kunt u een klacht indienen?
U kunt een klacht indienen over zaken omtrent de behandeling die u van uw therapeut krijgt of kreeg. Bijvoorbeeld de kwaliteit van de behandeling of de manier waarop u bent bejegend. Maar ook over een onjuiste beoordeling van de therapeut, schade ontstaan door de behandeling of over beschadigde/vermiste eigendommen.
——-
PRIVACY
Dit document betreft het zorgvuldig omgaan met uw privacy, zoals door de wet AVG vanaf mei 2018 vereist wordt. Als u bij mij komt en de behandelovereenkomst ondertekent, geeft u daarmee ook aan dat u accoord gaat met het onderstaand beschreven beleid.
Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat ik als uw behandelende therapeut, een dossier aanleg. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de behandeling. Ook worden in het dossier eventueel gegevens opgenomen die voor uw behandeling noodzakelijk zijn en die ik, na uw expliciete toestemming, heb opgevraagd bij een andere zorgverlener, bijvoorbeeld uw huisarts.
Ik doe mijn best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat ik:
zorgvuldig omga met uw persoonlijke gegevens,
en er voor zorg dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens.
Als uw behandelende therapeut heb ik als enige toegang tot de gegevens in uw dossier. Ik heb een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim). Deze gegevens in het cliëntendossier blijven, zoals de wet WGBO vereist, 20 jaar bij mij thuis bewaard.
De gegevens uit uw dossier kunnen ook voor de volgende doelen gebruikt worden:
Om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een doorverwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw explicite toestemming.
Voor de waarnemend collega tijdens mijn afwezigheid, bij ziekte of vakantie, mocht dit door u gewenst zijn.
Voor het anonimiseerd gebruik tijdens intercollegiale toetsing.
Een paar gegevens uit uw dossier worden gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik een factuur kan opstellen.
Op de bankafschriften staan enkele gegevens. De accountant heeft deze nodig voor het controleren van mijn praktijkvoering en maken van een jaarverslag. Ook hij is gehouden aan dezelfde wet AVG.
Als ik vanwege een andere reden gebruik zou maken van uw gegevens, dan zal ik u eerst informeren en expliciet toestemming vragen.
Privacy op de zorgnota
Op de zorgnota die u ontvangt van mij, staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u deze nota eventueel kan declareren bij uw zorgverzekeraar.
uw naam, adres en woonplaats
uw geboortedatum
de datum van behandeling
dat het gaat om psychosociale therapie met de daarbij de prestatiecode zoals zorgverzekeraars deze hebben opgesteld
de kosten van het consult